SYIRIA – Pesan Ustazah

SYIRIA – Pesan Ustazah

1- Aku masih ingat & mengamalkannya. Segalanya bermula dengan niat. Seawal tahun di tingkatan 4, aku mengalami sedikit kepelikan (perubahan). Terutama di dalam pengajian. Antaranya, subjek Bahasa Arab yang sebelum ini seperti tiada harapan untuk cemerlang, berlaku sebaliknya. Pada awalnya, aku disyaki meniru. Tidak! Aku tak meniru pun.

2- Pesan Ustazah Hafilah, “enta hafal je dulu semua perkataan (Bahasa Arab) & wazan-wazan (Nahn wa al-Sorof) ini, satu hari nanti, enta akan tahu sebab apa. Lagi satu, kalau nak ke Mesir (Universiti al-Azhar as-Syarif), enta niat daripada sekarang…”. Aku menuruti nasihat beliau.

3- Niat ke Mesir ketika usia masih nakal, akhirnya aku berjaya memperolehi peluang ke Mesir itu. Ia tercapai setelah 5 tahun lamanya. Ketika itu, aku baharu tamat pengajian Diploma di KUSZA. Subhanallah! Hebatnya nasihat Ustazah Hafilah dan lintasan niat.

4- Usaha tangga segala-galanya. Dalam pertimbangan ke Universiti al-Azhar as-Syarif, aku ditawarkan ke KUIM (sekarang USIM). Berlaku sedikit pertimbangan. Aku redha dengan membatalkan tiket ke sana. Untuk kali keduanya, aku berniat supaya diberi peluang ke tanah arab. “Aku tak kisah mana-mana tanah arab, asalkan aku dapat jejak ke sana…”, bisik hati setelah rasa sedikit kecewa.

5- Subhanallah! Allah SWT menunaikan niat aku untuk kali kedua ini. Melalui beberapa proses, aku diterbangkan ke bumi Syam, Syiria bersama 2 orang kawan. Walaupun di dalam peperiksaan bertulis & sesi temuduga yang aku rasa tiada peluang, disebabkan ‘orang kuat Bahasa Arab’ di USIM. Namun, semua kuasa Allah SWT dalam membuat pilihan ini.

Moralnya, aku terkesima dengan pengalaman ‘berniat’ ini. Lama kita mendengar & memahami hadith Nabi Muhammad SAW berkaitan niat ini, tapi berapa ramai menyakininya. Niat tanpa usaha yang gigih tidak ke mana-mana!

Niat untuk seterusnya!

 

2 thoughts on “SYIRIA – Pesan Ustazah

Leave a Reply

