Pergi Lebih Jauh – Nota Mukabuku

Terkebil-kebil.

Minggu pertama aku memulakan kelas sarjana di UIAM. Memang ‘cuak’. Stigma mengatakan kelas sarjana ini lebih ‘dahsyat’ sememangnya membuatkan semua deria aku berfungsi dengan caknanya. Kelas pertama, diam seribu bahasa. Ditanya untuk sesi taaruf pun dah kecut perut. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik. Aku mengambil semua ini dengan membina sikap yang positif. Hanya positif (dalam situasi ini) akan menolak aku untuk lebih berani. Memang tak tahulah kena datang universiti untuk jadi tahu. Lagi-lagi untuk cetusan sikap mahu.

Rakyat siswa

Pelajar baru memang ramai. Ramai yang pelbagai. Aku cuba untuk positif sekali lagi. Inilah tujuan manusia dijadikan antaranya berkenalan, ambil tahu dan bersosial. Dengan nama universiti agama – Islam – ini, biahnya terkawal walaupun kadang-kadang aku sendiri termenung panjang. Anak muda berpakaian dan bersosial, kalau dah melampau, semuanya nampak tak molek lagi. Tapi, apa kisah mereka. Asalkan ‘happy’ dan tak ganggu orang lain. Sikap aku dalam situasi ini lebih kepada kekurangan dan terlebih faham. Memang banyak kerja manusia yang faham (faham sepatutnya). Terus berusaha.

Minggu depan

Sarjana. Dua ganda usahanya. Berganda bacaannya, berganda tulisannya, berganda kerjanya dan berganda hasilnya, insha Allah. Minggu depan adalah minggu ‘gear’ ketiga atau keempat. Tiada lagi menagih ‘simpati’ pensyarah di dalam kelas seperti sarjana muda dulu. Kena banyak soalan (buat-buat soalan dah kira OK), banyak bersosial dan macam-macam lagi. Tugasan mestilah didahulukan, pencapaian diutamakan, cewahhh!

Fokus dan sabar

Fokus dan sabar sahaja yang dapatkan aku simpulkan untuk minggu pertama ini. Fokus dengan tanggungjawab dan sabar di dalam menunggu terbitnya hasil fokus tadi. Pastinya ada ujian, cabaran dan nikmat sepanjang iltizam untuk fokus dan sabar ini. Moga Allah SWT membenarkan niat dihati untuk pergi lebih jauh.

Amiin.

Wallahua’lam.

Leave a Reply

