Saiz Famili vs ‘Ke-mahram-an’

Kenangan bergambar bersama allahyarhamah Mak Uda (barisan tengah bertudung putih), al-Fatihah

Bismillahirrahmanirrahim.

Sempat sembang-sembang ringkas dengan Mak tentang siapa mahram dan bukan mahram. “Along tak boleh kahwin dengan anak-anak Pak Long sebelah Ayah, dorang mahram…”, ‘statement’ Mak. Aku memang secara tidak sengaja menjadi keliru dengan ‘statement’ ini. “Betul ke, macam salah je…”, aku membisik.

Maka, jadilah perbualan semasa ‘on the way’ ke solat jumaat hari ini di Surau al-Falah, kediaman siswa/si UPSI berdekatan ‘Proton City’. Aku cuba memahamkan Mak dan Ayah tentang perkara ‘kemahraman’ ini. Seingat aku, bila ‘first time’ bertanya dengan Ustaz Zulhilmi Mohamed Nor, Ustaz beritahu semua sepupu sebenarnya bukan mahram (boleh mengahwini mereka dan bersentuhan menyebabkan terbatalnya wudu’ (air sembahyang).

Tapi, aku masih belum yakin dengan jawapan-jawapan tak kemas (tanpa dalil, hanya kefahaman-kefahaman lama) ini. Aku cuba mengambil usaha sebagai satu tanggungjawab untuk menjadi ‘orang yang faham’. Dengan saiz famili yang ramai dan pelbagai ragam, lagi-lagilah penting untuk faham itu.

Seawal memahami soal ‘kemahraman’ ini, aku membelek-belek Tafsir al-Quran al-‘Azim, karangan Ibn Kathir. Masalah pertama aku, kurang faham. Mana tidaknya, bahasa arab. Aku teruskan juga membaca dan faham. Ada beberapa hadith Nabi Muhammad SAW menerangkan soal ‘kemahraman’ ini.

Sudah semestinya ayat 23 dan 24, surah an-Nisa’ menjadi pilihan utama. عن ابن عباس قال: حرمت عليكم سبع نسبا وسبع صهرا. Ini antara petikan di dalam menafsir ayat 23 surah an-Nisa’ di dalam karangan Tafsir Ibn Kathir.

Setelah berlakunya sedikit kekeliruan di dalam memahami istilah-istilah yang wujud ‘bab mahram’ ini, aku tidak teragak-agak untuk bertanya secara SMS sahabat-sahabat yang lebih arif. Alhamdulillah, sedikit pencerahan aku alami.

Sahabat dari Sabah, Ustaz Zulhilmi a.k.a al-Bafuni cuba membalas SMS aku dengan menyatakan kefahaman dalam perbezaan mahram dan bukan mahram. Apa ke benda mahram itu. Berjaya aku memahaminya. Tambahan al-Bafuni, mahram ada dua; muabbad dan muaqqad. Kalian nak detail tentang dua jenis mahram ini, tolong cari sendiri. Kalian akan lebih menghargai nanti, macam aku.

Sahabat dari Universiti Malaya pun membalas SMS aku. Lagi jelas aku dibuatnya. Takdirnya sahabat ini pangkatnya Kakak dan sedang (setahu aku) melanjutkan pengajian PhD dalam bidang Fiqh al-Usroh. Tepat sangat soalan mahram ini aku SMS-kan ke Kakak ini.

“Mahram bagi perempuan dan lelaki ialah yang haram dia (lelaki atau perempuan) kahwin dan tak perlu jaga aurat dia (lelaki atau perempuan) dengan orang tersebut iaitu orang-orang yang disebut dalam surah an-Nur ayat 31 untuk perempuan, untuk lelaki mahram dia dalam surah an-Nisa’ ayat 23…”, antara petikan SMS.

O… Barulah aku faham, surah an-Nisa’ ayat 23 dan 24 itu senarai mahram untuk lelaki dan surah an-Nur ayat 31 pula senarai mahram untuk perempuan.

Mesti kalian fikir (mungkin) kenapalah ‘lembap’ sangat nak faham, kan? Ye, memang bukan senang faham bagi orang macam aku ini yang berlatarbelakangkan pengajian ‘Ais Batu Campur’. Walau positifnya orang kata, “ilmu dunia pun belajar, ilmu akhirat pun belajar juga di menara gading”.

Dipendekkan cerita, memang seharian aku mencari dalil dan kefahaman yang jelas lagi mudah untuk diberitahu kepada ahli famili. Penting untuk faham soal ‘kemahraman’ ini. Jangan dipandang enteng. Oh ye, selepas solat asar, aku cuba mendapatkan beberapa artikel atau perbincangan di alam maya tentang hal ini. Ada juga ‘points’ ringkas yang aku salin.

Tidak disangka, setelah puas mencari di alam maya itu, aku mula melihat susunan Tafsir al-Quran tulisan Ustaz Ahmad Sonhadji Mohamad (al-Fatihah buat Ustaz). Aku belek satu-satu jilid untuk mendapatkan jilid surah an-Nisa’ dan an-Nur. Hebat tulisan Ustaz, ringkas, padat, berpengaruh untuk aku faham subjek mahram ini.

Ustaz Sonhadji telah meletakkan ‘numbering’ kesemua senarai mahram tadi; sama ada untuk lelaki atau perempuan. Mudah untuk aku faham. Akhirnya, aku mula yakin dengan ‘statement’ Ustaz Zulhilmi Mohamed Nor yang menyatakan semua sepupu adalah bukan mahram.

Jadi, mahram untuk lelaki berdasar surah an-Nisa’ (Tafsir al-Quran, Ahmad Sonhadji Mohamad, Juz 5, mukasurat 19) ialah:
1- Bekas isteri ayah.
2- Ibu.
3- Anak perempuan (anak kandung).
4- Saudara perempuan (adik-beradik).
5- Ibu saudara sebelah bapa (mak cik).
6- Ibu saudara sebelah ibu (mak cik).
7- Anak perempuan saudara lelaki (anak saudara/anak buah).
8- Anak perempuan saudara perempuan (anak saudara/anak buah).
9- Ibu susuan.
10- Saudara perempuan sesusuan (Adik beradik sesusuan).
11- Ibu mertua.
12- Anak tiri.
13- Menantu perempuan.
14- Memadukan perempuan (kakak dan adik atau ibu saudara dan anak saudaranya).

Harap kalian faham.

Lepas ini senarai mahram untuk perempuan pula berdasarkan surah an-Nur ayat 31 daripada Tafsir al-Quran tulisan Ustaz Ahmad Sonhadji Mohamad (Juz 18, mukasurat 177) juga. Ini rentetan suruhan Allah SWT supaya perempuan itu menutup auratnya dan boleh membukanya kepada mereka yang dibenarkan sahaja seperti dibawah:
1- Suami.
2- Ayah.
3- Ayah mertua.
4- Anak-anak.
5- Anak-anak suaminya (anak tiri).
6- Saudara-saudara (adik beradik lelaki).
7- Anak kepada saudara lelaki (abang dan adik).
8- Anak kepada saudara perempuan (kakak dan adik).
9- Rakan sejawat atau yang berkhidmat.
10- Hamba sahaya perempuan.
11- Hamba sahaya lelaki (ada perbincangan dikalangan ulama).
12- Kanak-kanak yang belum timbul berahinya melihat aurat perempuan.

Jadinya, soalan sembang-sembang dengan Mak tadi mungkin dah terjawab. Hubungan sepupu semuanya bukan mahram. Aku (atau kami) boleh berkahwin diantara satu sama yang lain dan batasan aurat mesti dijaga. Soal yang mengatakan aku lebih layak menjadi wali kepada anak-anak Pak Long (adik beradik Ayah) itu mungkin masuk di dalam perbincangan yang lain, bab ‘kewalian’. Mungkin.

Kalau aku tersalah faham lagi di dalam kefahaman ini, dibuka ruang yang luas untuk tambahan dan teguran. Insha Allah SWT, aku akan cuba memahami lagi permasalahan seperti ini demi kefahaman bersama.

Mencabar memahami ‘kemahraman’ di dalam saiz famili yang besar dan kekal ceria. Amiin.

Saiz besar itu selesa.

4 thoughts on “Saiz Famili vs ‘Ke-mahram-an’

  1. Salam.. ust tertarik dengan cara kamu membuat carian ilmu dan berkongsi dengan kawan-kawan. Sepatutnya kita semua membuat kajian sebegini di samping merujuk ilmuan. Untuk bacaan lain, alif boleh rujuk sirah sahabah -radia Allahu ‘anhum-, ada ramai di kalangan mereka berkahwin dengan sepupu dan orang yg masyarakat kita tidak mem’benar’kan. Contoh: Rasulullah sallalLahu ‘alaihi wasallam sendiri berkahwin dengan sepupu baginda: Zainab binti Jahsy; Ali bin Abi Talib berkahwin dgn anak sepupu iaitu Fatimah binti Rasulillah …

  2. Dear my brother..how about aurat of a girl with her uncles from her father’s n mother’s side..if im not mistaken it is considered as mahram..correct me if im wrong..

  3. if im not mistaken, uncle & auntie are not their ‘mahram’. so they can open their aurat (what is allow ONLY). tqvm.

Leave a Reply

