Anak Muda: Protestan ke Islam

Kali pertama mengikuti program perbandingan agama di UKM. Seingat saya, ia sebagai memenuhi jemputan sebuah persatuan pelajar yang terus berusaha bersama-sama saudara baharu (muallaf) atau lebih senang bagi saya, sahabat kita se-Islam, seakidah dan seperjuangan.

Saya akui, memang menakjubkan setelah saya bersama sahabat daripada wakil persatuan pelajar USIM ketika itu berjaya mengikuti sehingga akhir program perbandingan agama tersebut. Ternyata ramai juga tokoh-tokoh agama (saya maksudkan daripada Kristian) yang diberi hidayah Ilahi berkongsi pengetahuan dan pengalaman mereka ketika hidup di dalam neraca agama yang lain daripada al-Islam ini.

Kali kedua dan seterusnya, USIM melalui pelajar-pelajarnya juga mengorak langkah mengadakan program sebegitu. Dakwah Talk, tidak asing lagi (saya rasa) dikalangan pelajar universiti yang kelihatan di tepi lebuhraya itu. Pelbagai siri telah berjaya diadakan. Tentunya saya bangga dan gembira dengan suasana cakna agama di universiti Islam ini.

Alhamdulillah, hari ini saya berpeluang sekali lagi mengikuti program seperti itu di kampung halaman sendiri. Maksud saya, sempadan kampung halaman; Masjid di Hulu Bernam. Kali ini bersama anak muda bernama Ahmad Khairul Ikhwan Abdullah Jr.

Ye, kuliah maghrib yang saya maksudkan. Penceramah jemputan dari Kuala Lumpur. Mulanya, saya tertanya-tanya juga, “siapa mamat ni…?”. Jarang saya mendengar tentang beliau.

Ringkasnya, anak muda ini melalui dimensi perubahan akidah yang besar di dalam kehidupan beliau. Kristian Protestan ke Islam. Kejahilan ke cahaya. Kesesakan ke kelapangan dan sebagainya. Beliau pernah menjejak kaki ke bumi anbia, Mesir. Begitu hebat ujian diterima dan dipenghujungnya sujud jua di dalam solat istikharah; pulang dari Mesir ke Sabah, kampung halaman bagi menjaga ibunya yang sedang sakit.

Masih seorang pelajar di KUIS. Sangat aktif di dalam ceramah di dalam hal akidah umat. Malu saya apabila membandingkan sejarah kampus saya. Apa yang saya buat untuk agama, Islam ini? Tersaat insaf.

Di dalam ceramah beliau tadi, antara perkara yang berlegar-legar di dalam fikiran saya; Maha Hebat kuasa Penjaga hati-hati manusia ini iaitu Tuhan Robb al-‘Alamin. Mengubah anak muda yang penuh dengan didikan agama Kristian Protestan, latarbelakang keluarga yang hebat dan merupakan Ketua Strategik yang bertanggung berfikir bagaimana gaya dan cara membawa umat Islam menganut agamanya, Kristian itu.

Allah SWT Maha Mengetahui akan segalanya.

Anak muda ini juga sering membanding-bandingkan (mungkin ini sifat pelajar perbandingan agama dalam jurusan undang-undang di KUIS sekarang) realiti umat Islam dengan amalan agamanya. Muhasabah besar saya di dalam rumah Tuhan tadi.

Kita leka dan mereka buat kerja. Kita banyak birokrasi dan mereka banyak menyediakan kemudahan. Terlalu jauh uslub dan metod ajakan beragama dengan mereka. Pusat zakat tidak terlepas daripada masalah “kita” tadi. Senyum sinis saya bersama jamaah yang faham maksud anak muda ini.

Banyak lagi kerja kita. Saya berpandangan (mungkin sama dengan apa yang telah dilontarkan oleh anak muda ini), sistem hidup di Malaysia harus diubah segera. Anda mungkin akan lebih faham jika mencari sebab Abang Bob Lokman meninggalkan kehidupan lamanya. Kita jauh dengan apa yang kita bibirkan (baca: sebutkan) selama ini.

Namun, terlalu lama bermuhasabah juga tidak baik juga jika lambat dan ditinggal zaman. Sekali lagi saya ulangi alasan Abang Bob Lokman (macam peminat tegar), kena bantu membetulkan sistem yang salah ini sehingga mati. Kata Abang Bob Lokman, “saya tak nak anak saya hidup macam zaman saya dahulu…”.

Diakhirnya, anak muda ini mempunyai catatan perubahan beliau, Hijrah Iman; Satu Anugerah Agung Dari Tuhan berharga RM15.00. Laungan takbir sebanyak 3 kali disebut oleh anak muda ini, para jamaah menyahut, “Allahuakbar!!!”.

5 thoughts on “Anak Muda: Protestan ke Islam

  1. Assalamualaikum wbt. semoga Allah SWT mudahkan segala urusan kita. hebatnya Allah SWT. Insyaallah 15/03/2011(selas) saya TALK di USIM. jemput datang kepada muslimin dan muslimat.

  2. nak tanya, anak muda yg asalnya protestant ni asal dari mana? dan berbangsa apa?sy tak minta latar belakangnya yang lengkap..sy cuma nak tahu, dia berbangsa apa dan dia asal mana?sebab sabah itu sangat luas

Leave a Reply

