Tampar Pipi Tanya Selera

Soal Diri-Mu

Mengambil masa sedikit untuk menulis. Beberapa hari yang lepas, terasa padat dengan pengisian-pengisian langsung dan tidak langsung. Saya mula terisi. Saya merasakan masa berbaki sedikit untuk memperbaiki pembaziran lampau.

Saya membandingkan susuk tubuh dengan sahabat-sahabat yang lain. Tentunya berbeza dan mereka semakin pasti dengan jalan yang dipilih. Apakah rahsia mereka? Atau pun ia cuma perasaan baik terhadap mereka.

Usaha membangkitkan diri di dalam memerangi kehidupan yang penuh dengan pancaroba ini, bukanlah sesuatu yang mudah. Sangat menyusahkan. Perlunya ilmu dan amalan.

Saya cuba menyendiri sebagai alasan untuk memperkasa kembali apa yang dirasakan hilang. Semangat, penyesuaian dan lain-lain. Bercita-cita menjadi muslim yang baik seperti yang disarankan oleh Allahyarham Sheikh Fathi Yakan terkadang menjadi sisi muhasabah. Sisi mengoreksi sejarah lampau.

Saya percaya, manusia diberi potensi yang hampir sama untuk memperbetul gaya hidup dan memilih titik noktah di dalam dunia yang fana ini. Kita sudah pun mengaku bersama-sama semasa di alam roh dihadapan Tuhan Robb al-Jalil. “Qalu bala, shahidna…”.

Bak kata seorang teman dari Indonesia, manusia berusaha untuk sempurna, untuk ikhlas. Saya cuba ke arah itu. Mana mungkin setelah mengetahui sesuatu tentang ERTI SEORANG MUSLIM, ditinggalakan amalannya. Teringat pesanan Tok Guru, melalui risalah (menulis di blog, facebook, twitter dll) juga jalannya.

Hahhh… Terkadang ia sekadar alasan untuk amal dakwah. Banyak amal lagho melalui risalah itu. Astaqhfirullah…

Tepuk dada (mungkin tampar pipi yang terkini), tanya iman (biar sedar).

Tuhan Robb al-Jalil, Engkau memahami bisikan hati juang-ku ini… Perkenanlah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s