Ramadhan Itu

Setiap pagi ke pasar sepanjang bulan ramadhan kali ini. Macam biasa, jumpa Abang Man untuk buat tempahan ayam. Kadang-kadang 12 ekor, ada juga sampai 15 ekor. “Ok, nanti Abang Man hantar ke rumah pukul 11 pagi”, jawapan biasa Abang Man. Lepas tu, jumpa Pak Cik Halin beli santan. Banyak mana pun Mak pesan, mesti kena bungkus setengah kilo tiap satu. Kira strategi penyediaan sebelum memasak. Huh! Inilah dunia baru lepas zaman belajar sempena ramadhan yang mulia.

Tahun ni Bazar Ramadhan tumbuh bak cendawan. Positifnya, banyak pilihan dan tempat untuk memilih juadah berbuka puasa. Negatifnya, peniaga bazar ramadhan kehilangan sedikit pelanggan. Peniaga dicabar kreativiti dan inovasi mereka dalam penyediaan juadah berbuka puasa. Sama ada harganya murah, penyediaan yang berbeza atau murah tetapi kuantitinya banyak (pakej pelajar). Lagi satu kes, dalam tumbuh bak cendawan ini adalah “pihak yang agak bijak” mengatur kedudukan bazar ramadhan ni. Cuba banyangkan, orang yang tak berniaga (di bazar ramadhan atau pasar malam) nak “tolong” susun atur dan bagaimana nak berniaga. Alangkah peliknya manusia ni! Kan?

Betullah kata seorang veteran sebuah parti politik di Malaysia yang lama “berkampung di ISA”. Kata beliau, “kalau nak sembang pasal politik, kenalah masuk (terjun) dalam politik”. Samalah juga dalam isu susun atur tadi.

Pengalaman pertama berniaga pada 2 ramadhan. Dalam kanopi (dulu guna payung sendiri) seperti gerai-gerai pesta konvokesyen universiti, rasa nak pitam. Tiada ruang udara. Tiada angin. Tiada dan tiada. Bayangkanlah di bawah kanopi (cadangan pihak yang agak bijak tadi) yang tiada lampu dan kipas dalam masa yang sama berlakunya masak-memasak dibawahnya, Tuhan saja yang tahu dugaan di bulan yang mulia ni.

Nyaris-nyaris pitam kami (sekeluarga) semua. Paling menarik, Ayah dah basahkan bajunya selepas solat Asar. Tak tahan dengan haba kepanasan. Kami nyaris, jiran dua belah kami dah pun pitam. Selamat!

Itulah unsur kepimpinan yang realiti. Susah mencari yang berpijak dan kaya budi bahasa. Analogi mudah oleh Ayah, “kanopi ni macam stesen perhentian bas, nampak canggih. Bila hujan, basah dek tempias. Ada matahari, kepanasan.”

Pelajar punya kanopi pun ada lampu dan kipas. Itu pelajar yang tiada kepentingan. Faham-fahamlah.

Pukul 4 petang. Inilah waktu biasa bertolak dari rumah ke tapak bazar ramadhan. Dalam 20-30 minit jauh perjalanan. Agak menarik, pelanggan kadang-kadang dah “ready” nak membeli. Kami baru nak pasang meja dan dekorasi lauk-pauk masakan terbaik Mak Ngah (Mak). Semua ada unsur kepedasan. Selera orang muda!

Macam biasa, pakej pelajar. “Adik, nasi lemak kukus satu”, seorang Abang meminta sebungkus nasi masakan Pak Ngah (Ayah). Berselera betul bila memerhati cara Abang tadi memilih lauk-pauk. Skrin muka ala-ala kasihan terserlah apabila Abang tadi bertanya harga nasi sebungkusnya yang sarat dengan lauk-pauk sampai susah nak tutup. “Semua tujuh ringgit je”, memang betul muka ala-ala kasihan tu beraksi.

Itulah pakej pelajar, banyak dan murah. Penuh simpati skrin ni.

Bulan ramadhan. Nekad dan tekad baru. Pasti dicari hikmahnya. Ini doa kami. Bila lama dapat tinggal di kampung ni, lagi-lagi sepenuh masa berniaga di bazar ramadhan banyak rasanya hikmah dan pengajaran yang patut dipelajari. Inilah lapangan sebenar selepas alam “retorik kampus”. Umat perlu dibimbing. Keluarga perlu diasuhi untuk lebih baik. Pasti itu nekad dan tekad bersama.

Sedih, “port” lepak masih diziarahi generasi muda, kanak-kanak yang seolah-olah jauh mengenal agama. “Sin, aku tak laratlah sorang-sorang nak ubah anak muda kampung kita ni, bolehlah kau tolong-tolong nanti. Cikgu Khairul pun ada ni. Lagi patutlah berbakti”, menyapa sahabat lama yang kini berkerja di KL ketika kami sama-sama menziarahi Allahyarham Bin.

Allahyarham Bin meninggal ketika tidur, seksa nafas. Kami sebaya. Sehari sebelum masuk bulan ramadhan beliau pergi buat selama-lamanya. Al-Fatihah. Ini bukan kerja kita. Ini soal ajal maut. Bersabarah keluarga Allahyarham Bin.

Kisah ramadhan mungkin tampak berbeza. Mak Uda dan tiada. Jua pergi dijemput Ilahi. Cuma terfikir, apa yang tak logik dengan kekuasaan Allah. Dia maha Menghidupkan dan Mematikan sesiapa sahaja. Waktunya pasti tiba dan tepat serta tidak terlewat. Bulan ramadhan dapat juga sekali berbuka bersama keluar Mak Uda di Selayang, bersama Pak Uda anak-anak mereka.

Siapa tak “touching” kehilangan Ibu. Ayah yang agak keras ni pun terasa bila kami di rumah Mak Uda sambil-sambil makan buah langsat, apatah lagi anak-anaknya. Ini bukan kerja kita. Ambillah pengajaran untuk kita buta pedoman sebelum tiba giliran kita. Memang selalunya raya di rumah nenek di Kampong Berop ni Mak Uda yang “set up” langsir, baju raya dan sebagainya. Mak Uda tukang jahit dan guru mengaji di Taman Bidara, Selayang. Al-Quran dijiwa Mak Uda. Moga Mak Uda dirahmati disana, amiin. Al-Fatihah!

Inilah secebis ringkas bulan ramadhan kali ni. Kisah bazarnya, Mak Uda dan sebagainya. Apa yang penting, ramadhan kali ini membawa sebenar-benarnya makna buat kami sekeluarga terutama diri yang kini tamat pengajian ijazahnya yang memberi fokus bersama-sama keluarga dan segalanya tentang mereka.

Aku ingin mempelajarinya! Berikan aku hikmah itu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s