‘Mood’ Peperiksaan: Salam Imtihan

Salam Imtihan Untuk Semua!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamua’laikum wbt.

Hmm… Dah 2 hari saya beruzlah di perpustakaan. Ternyata selesa dan kekal bersemangat. Peperiksaan akhir semakin menjelma. Siapa tak bimbang dengan peperiksaan. Lagi-lagi saya yang buat kali terakhir menduduki peperiksaan akhir di universiti. Perasaan berbaur macam-macam.

Sewaktu menulis post ini, saya masih lagi ditingkat 2 perpustakaan. Ramai kawan-kawan seuniversiti khusyuk mentelaah pelajaran masing-masing. Entah kenapa dalam waktu yang begitu terhad sebegini saya masih lagi mencuri masa untuk menulis sesuatu di dalam blog yang dah lama tak dikunjung.

Malas sangat nak update, saya usaha untuk mencari tulisan-tulisan menarik untuk ditampal (copy & paste).

Perasaan. Tiba juga waktunya berada ditahun akhir. Macam igauan. Hakikatnya mimpi yang bakal indah. Cuma, jalan cerita ditahun akhir kali ini (tidak seperti di KUSZA dahulu) lebih memeritkan. Masa, tenaga dan nafas terasa seperti tidak cukup. Hmm… Mengeluh dalam menyantui sirah kampus saya di Bandar Baru Nilai ini.

Tetapkan halatuju yang jelas dan bersemangat menempuhinya! Inilah yang sentiasa saya fikirkan diwaktu tambahan ini. 19 april dah mula peperiksaan pertama, IST (subjek Encik Ilias). Moga Allah SWT mempermudahkan segalanya, untuk saya dan anda semua, amin.

3 perkara yang menjadi pedoman dan peringatan untuk saya terus berusaha. FYP (final year project), Tahqiq al-Makhtutat (Manuskrip) dan ulangkaji subjek-subjek untuk peperiksaan terakhir. Huh… Memang penatkan?

Moga Allah SWT memelihara hati, perasaan dan emosi untuk sentiasa berharap pada-Nya.

Oh… Ye. Cerita di dalam perpustakaan. Inilah yang saya monologkan setiap hadir ke perpustakaan dimusim peperiksaan kali ini. Saya bimbang. Saya keliru. Saya rasa kasihan. Moga Allah SWT membenarkan niat baik kita semua.

Ingatlah! Tiada kompromi dalam menuju redha Allah SWT. Apatah lagi kejayaan yang kita idami selama ini. Jagalah batasan dalam mengadakan perbincangan. Apa yang kita ingin memiliki adalah kejayaan yang diberkati. Diberkati. Diberkati.

Kita qudwah kepada mereka diluar dan kita juga memahami agama-Nya, Islam sebagi ad-Din.

Cukuplah perkongsian singkat ini.

Sekadar berkongsi rasa hati untuk menuju kebaikan Ilahi. Apa-apa pun, mari KITA sama-sama menuju kejayaan yang akan dihadiahkan kepada Ibubapa tercinta dikampung sana dan hadiah untuk membuktikan bahawa Muslim itu sentiasa HEBAT.

Muslim terus HEBAT!

Salam imtihan, biltaufiq wa an-najah, amiin.

3 thoughts on “‘Mood’ Peperiksaan: Salam Imtihan

  1. Setuju dengan pendapat Alif..jaga batasan syariat & adat yang telah dimaklumi oleh semua pelajar USIM. Jangan biarkan emosi menguasai diri..ingatlah banyak mata yang melihat..apatah lagi Yang Maha melihat..yang mencatat pun sentiasa ada di kiri & kanan..
    Sabarlah..masanya akan sampai untuk kalian bebas bergaul..tapi bukan sekarang..pastikan kejayaan dapat digenggam terlebih dahulu..
    La’allakum minan-Najihiin..

Leave a Reply

