Iqra’ dan Mongul

Bismillah.

Idea masih berlegar difikiran. Terkadang memeningkan melihat suasana persekitaran yang tidak menentu sifatnya. Berbekalkan apa yang ada dalam benak kefahaman, menapis segala unsur yang mengeruhkan akal fikiran dan sanubari.

Inilah dunia kita sekarang. Pelbagai variasi yang memenatkan.

Satu persatu ujian bertandang, tidak kurang hebatnya kemurkaan insan terhadap penciptanya. Terlupa, tidak sedar atau sengaja tidak mahu sedar. Nikmat kalau melanggar sesuatu ketetapan, kan?

Hari ini cabarannya kekal kental dan tegar mengusik pegangan kita. Tinggal lagi adakah kita kuat melawan aruh itu. Ye, benar, mengikut alur atau lentur yang sedia terbentuk, memang mudah seperti kata-kata anak muda sekarang. ‘kacang’!

Sebenarnya tidaklah se’kacang’ itu.

Yakinlah. Bekalan kita untuk esok hari, bukan untuk masa depan pun, haruslah tegar dan berbisa. Bisanya seperti bisa seekor ular.

Menginginkan sesuatu pembentukkan tamadun yang agung lagi berkuasa, mestilah dibina seawal mungkin nilai atau amalan Iqra’. Renungkan, bagaimana menjadi sesuatu perkara penting kepada bala tentera Mongul ketika  menyerang Baghdad dengan melenyapkan gedung ilmu yang dikenali hari ni perpustakaan.

Nah! Begitu penting sesuatu tamadun kepada makhluk yang malas dibaca ini, buku. Apatah lagi, kurang bernafsu menjadi gedung ilmu sebagai taman atau rumah.

Sangat menyedihkan.

Belum lagi kita memuhasabah bilangan naskhah bacaan yang kita sudah selesai. Tepuk dada, bilang dengan jari sendiri.

Sarananya, ayuh kita semarakkan amalan Iqra’ ni dan mencuba ‘hinggap’ walau sesaat ke gedung-gedung ilmu. Jangan kita salahkan tentera ‘Mongul’ moden bertandang mengulangi sejarah lama itu.

Iqra’…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s