Previous sikit di PTB

Bismillah.

Salam sejahtera buat semua. Agak lama saya tak update laman ni. Rindu rasa. Alhamdulillah, semakin hari bertambah pelawat yang sudi kunjung di laman ni. Terima kasih!

Oh! Sekadar sembang-sembang maya ingin saya coretkan dalam entri kali ni. Lagi-lagi ‘dunia pra-perkerjaan’ saya di PTB, UPSI ni. Hari ni, saya hampir tamat tempoh latihan industri dan amali. Banyak pengetahuan dan pengalaman dapat saya simpulkan. Namun, biarlah dikemudian pertemuan saya luahkan dalam laman ni.

Isnin depan, hari terakhir saya di Bahagian Pembangunan Koleksi atau nama manjanya BPK. Macam-macam belajar, daripada tugas seorang Pustakawan hingga ke bawah. Satu pengalaman yang begitu real buat saya untuk jadikan pedoman dan sempadan.

Berkongsi sedikit. BPK melibatkan tugasan Pembangunan dan Pengurusan Koleksi. Pesan Ketua Bahagian, “Alif kena tahu perbezaan gerak kerja dalam bahagian ni, boleh alif muatkan dalam laporan nanti”. Ye, benar. Dalam soal berkerja, kena pandai membahagikan kerja yang hakiki disamping mengekalkan hubungan sosial antara kakitangan. Sama ada sama level atau sebaliknya.

Satu pengajaran lagi, ketika bersama Pembantu Perpustakaan Kanan di BPP. Kami berkesempatan berborak tentang penyusunan buku-buku. Kata beliau, buku-buku ni perlu manja seperti manusia. Interaksi bersama buku. Terkejut jua saya. Macam mana tu. Memang sukar untuk memahami nasihat orang yang berpengalaman seperti beliau. Terima kasih, saya cukup menghayati lagi menghargai.

Kesimpulan ringkas, banyak perkara saya belajar ketika di PTB ni. Bukan sahaja perkara yang sedia ada dalam buku, diluar buku pun ada. Sama ada perkara mengenai hubungan, keyakinan diri dan lain-lain.

Terima kasih PTB!

One thought on “Previous sikit di PTB

  1. tahniah krn dgn jayanye telah menghabiskan praktikum di PTB…semoga alif dpt pelbagai ilmu dan pengajaran.Diharapkan alif berjaya sehingga ke menara gading

Leave a Reply

